pengikut aku

Tuesday, February 3, 2009

Menternak Cacing


Aku skrg dlm perancangan utk menceburi bidang penternakkan cacing.Ini suma adalah idea drpd sayang aku jugak,aku x pernah terpikir pun nak ternak cacing ni.Tp bila aku tgok ramai org yg ckp cacing ni boleh wat duit,aku mcm tertarik pulak.

Skrg ni aku tgh cari maklumat pasal cacing ni,tp yg payah skali nak igt nama cacing.Bnyk sgt jenis dia.Nak kira modal utk starting lg.Tp aku rasa baik wat secara kecil2lan dulu,1 kilogram cacing dlm RM500.Mkn dia x susah nak cr,sayur layu pun leh jugak.Aku rasa bujet dia x la tggi sgt.

Nak jaga pun x susah,tempat dia kena la kedap udara dan permukaan tanah dia kena disembur ngan air dlm 2 kali sehari supaya sentiasa lembap.Ini utk mengelakkn cacing itu kepanasan.bela dlm besen pun boleh jugak.Tp ini utk permulaan je,kalo nak wat besar2an kena wat kan almari dia,lg bgs kalo ada rumah khas diorg sendiri.

Tp aku dgr bila kita jual blk cacing 2 harga dia akan turun skit,tp 2 kalo kita jual melalui org tgh.So kalo nak blk modal kena la kita sendiri cr pembeli.14 hrbln ni ada kursus utk penternakkn cacing kat Bandar Sungai Emas banting,insyaallah kalo xde papehal aku akan pergi.

So sayang,sy leh wat bisnes cacing ni tp sayang kena la tolong sy skali.kita dh janji kan nak wat bende ni sama2.So kalo leh tolong pergi skali kursus 2,x pun g la mana2 kursus yg ada.Xkan sy sorg je kot...

2 kata-kata perangsang:

kEy said...

ni biSneS yang ayah key cdg nak wat jugak ni~ aritu de surat dtg jemput g krusus, menjd ke br0? bg0z x?

Isu Panas said...

aku takut cacing..hehe

 


mylife-aku.blogspot.com © 2008. Design by: Pocket Downloaded from Blogger Templates