pengikut aku

Sunday, February 1, 2009

Along

Dh lama x update,bkn bz tp xde idea lgsg.Kali ni aku nak citer pasal masalah yg pernah melanda family aku.Asik nak citer yg baik2 je,bosan lak aku.

Pg td aku menonton rancangan Ac Disini dan antara artis jemputannya ialah Wan Nor Azlin,dh kalo Wan Nor Azlin artisnya tentu la berkisarkan along sbb dia je yg tgh hangat ngan kes 2.Mmg bnyk masalah yg dia dpt walaupun suami dia yg meminjam tp oleh kerana suami dia dh menghilangkan diri,dh tentu la dia yg kena tanggungjawab.Org mana la yg dh bg pinjam pas2 nak lupakan je duit dia 2 cam2 je,lg2 kalo bnyk smpai beribu-ribu.

Kalo korg nak tau,dlm keluarga kitorg pun ada gak kes yg melibatkan along ni.Masa 2 aku form 4,abg aku yg sulung dan kitorg pggl dia along ada wat pinjam kat along tp kitorg sekeluarga xtau dia nak wat apa ngan duit 2.bgs la 2,along pnjm duit kat along.Kitorg xtau pun dia pinjam duit 2 dan berapa dia pinjam.Abg aku dah berkawin dan kami suma duduk 1 rumah.

Kami hanya tau bila satu hari ada 3 org yg dtg ke rumah dan mencari abg aku 2,mula2 kitorg igt itu kwn2 dia tp bila dh selalu org 2 dtg ke rumah aku pun tanya kat org 2 kenapa selalu cari abg aku sbb masa 2 mmg abg aku dh lama x blk ke rumah.Org 2 pun ckp la yg abg aku dh pinjam duit kat bos org 2,berapa bnyk aku dh lupa tp ada la dlm 2 3 ribu.Mlm 2 aku terus bgtau kat ibunda dan adik-beradik aku yg lain.

Kitorg mmg dh xtau nak wat apa dh,org yg meminjamnya dh lama x blk rumah.Yg ada hanya isteri dia yg x bekerja,apa yg dia leh buat?Mlm 2 jugak kitorg adik beradik keluar cari abg kitorg 2,kitorg tau dia xkan g jauh punya.Lg pun masa 2 dia x bekerja,bila dh xde duit jauh mana lg dia leh g.Akhirnya,dgn bantuan kawan2 abg aku kitorg pun jumpa dia kat salah satu tempat dia selalu melepak.Abg aku yg no 2 x ckp bnyk,terus je tarik dia masuk dlm kereta.

Smpai kat rumah mmh kecoh la,ibunda dan ayahanda aku dh bising2 dah.Bini along aku 2 lak dh menangis2 mcm apa dh,menyampah lak aku menengoknya.Aku mmg dh lama menyampah ngan kakak ipar aku 2,selalu gak la aku bergaduh ngan dia dan selalu gak la aku kena marah ngan ibunda aku sbb kurang ajar.Kalo nak tau aku pggl kakak ipar aku 2 dugong sbb dh la x bekerja,kerja rumah pun bkn nak tau buat.Asik baring membesarkan bdn je.

Blk semula pada citer abg aku ni.Kitorg tnya pada dia camna dia nak settlekan hutang2 dia 2?Dia senyap je,sampai abg aku yg no 2 la hangin.Siap bergaduh la,sampai ibunda aku dh menjerit-jerit suruh berhenti.Mula2 kitorg igt nak wat xtau je,biar dia selesaikan sendiri masalah ni.Tp bila dipikirkan blk bila nak selesai masalah ni,dia pun x bekerja so nak bayar camne?Kitorg xnak nnt along 2 wat bende yg bkn2 pulak kat kitorg.

Akhirnya kitorg adik beradik wat keputusan utk kongsi2 duit utk byr sume hutang2 2.Mulanya mmg aku xnak tolong,tp ibunda aku dh paksa2.Dia ckp sape lg yg nak tolong kalo bkn keluarga sendiri.Mmg la btl tp masalah 2 dia yg cari sendiri,settlekan la sendiri.Tp nak xnak aku kena tolong jugak sbb xnak ibunda aku bermasam muka ngan aku nnt.Abg ngan kakak aku keluarkan sikit duit simpanan dia,dh la kakak aku nak kawin time 2.Aku lak kena kuarkan suma duit biasiswa yg aku ada,dh la aku x pernah lgsg gunakan duit 2.Tp apa pilihan yg aku ada?Lg pun masa 2 aku masih bersekolah so ibunda aku pikir bknnya aku nak guna sgt duit 2.

Masalah along 2 pun dh selesai,abg aku yg sulung dan keluarganya lak dh disuruh keluar rumah oleh abg aku yg no 2 2.Bkn la buang keluarga cuma xnak apa2 masalah yg dia buat pasni babitkan kitorg skali.Kalo korg nak tau ada lg masalah yg dia wat dan modus operandi masalah 2 pun lebih kurang je cuma x la terlalu serius tp lain kali aku citer.

p/s: Bila pikirkan blk kalo along 2 wat apa2 pun bkn salah dia,dia cuma nak duit dia blk.Lg pun diorg ada slogan diorg sendiri 'Pinjam Senyum,Bayar Pun Mesti mau Senyum'

2 kata-kata perangsang:

Kapten Luffy said...

jangan ler nak pinjam ngan along2 ni...

myjaehee said...

tkot tui cite psl along2 ni..mcm2 kes.
sik bik adik beradik mau tlg...

 


mylife-aku.blogspot.com © 2008. Design by: Pocket Downloaded from Blogger Templates