pengikut aku

Tuesday, February 3, 2009

Resepi Kek Batik


Hari ni aku nak buang tebiat skit,aku nak ajar cam mane wat kek batik.Aku minat gak la ngan kek ni tp xleh mkn bnyk2 sbb nnt cpt muak.Ok,ini adalah bahan dan cara-cara utk membuatnya.

Bahan-bahan :

  1. 1 buku butter cup
  2. 1 cawan Milo
  3. 1 cawan koko
  4. 1 tin susu
  5. 6 biji telur
  1. ½ cawan air
  2. 500gm biskut marie (dipatah-patahkan)

Cara-caranya :

Patah²kan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar.

Masukkan butter ke dalam periuk atau kuali yang telah dipanaskan. Biar sehingga butter tu habis mencair. Kemudian masukkan milo dan sedikit gula. Kacau sehingga sebati. Jangan biarkan campuran butter dan milo tu membeku atau bergumpal ye. Pastuh, masukkan koko, telur yang telah dikacau dan 1/2 cawan air tadi ke dalam kuali tersebut.

Kendian, masukkan susu pekat tu. Bila dah tengok campuran coklat tu dah mendidih dan takde yang bergumpal, korang boleh la tutup api tu. Last skali, masukkan biskut marrie yang dah dipatahkan tu ke dalam kuali tu. Kacau gaulkan dan masukkan dalam loyang kemudiannya. Mampatkan semampat²nya kat dalam loyang tu.

Lepas korang dah mampatkan, masukkan dalam peti sejuk korang. Lepas sejam dua bolehlah korang melantak kek batik tu.

Owh ye,lupa nak ckp.Andai kata la rumah korg xde susu pekat kan,jgn lak korg pandai2 masukkan santan pulak.Rajin2 kan la diri 2 utk ke kedai.Bukan x boleh tp jgn lupa masukkan gula sbb nnt kek 2 xde rasa manis.Pernah terjadi kes ni... Huhuhu....

Hmm...Harini ada org bg aku kek batik yg dia buat,cam sayang nak mkn sbb x pernah lg org buat kek utk aku.Tp kalo x mkn lg membazir so baik aku habiskan je...Hahaha...

p/s: Utk org yg dh susah payah wat kan sy kek ni,terima kasih sgt2.Td lupa nak ckp.Psl kek 2 akk sy x komen pape pun,sy je yg tokok tambah.Dia rasa sikit je pas2 dia ckp ok la,ada la rasa kek batik 2.Tp sbb dia mkn yg bnyk coklat.Tp anak2 buah sy suka,diorg yg paling bnyk mkn skali.Len kali nak lg ye.

0 kata-kata perangsang:

 


mylife-aku.blogspot.com © 2008. Design by: Pocket Downloaded from Blogger Templates